Sepakat kita menyatakan bahawa hikmahnya dakwah kita adalah dengan keberkesanan, bukan sekadar kelembutan. Kita juga telah bersepakat, bahawa jiwa-jiwa yang dikenal, lebih mudah didekati dan diislahi, menjadi jiwa-jiwa seperti kita, seterusnya melestari perencanaan pembinaan ketamadunan yang benar-benar islami.
Jiwa-jiwa yang dirapati ini, bukan rapat-rapat biasa. Seringkali, 'para pendakwah baru' cenderung sekadar menjadi surat-surat khabar sahaja; memaklumkan. memberi maklumat. memberitahu ada program umum baru. Akhirnya, mad'u-mad'u yang baru ini, menganggap kita tidak lebih daripada orang-orang luar yang 'islamik'. Seorang murobbi atau dae'i itu, dianggap sebagai orang asing, yang ada kalanya disenangi, di kala yang lain pula, sangatlah mengacau dan menyesakkan dada.
Di sana, pada awal pendekatannya, Sang Dae'i yang ingin menggoncangkan dunia ini perlu belajar untuk menggoncang jiwa. Pada awal pertemuan, Sang Dae'i sepatutnya bertukar warna, hingga sepanjang perkenalan itu, dalam surau yang sesak dengan orang itu, Sang Dae'i menjadi fluorescence warnanya di mata mad'u-mad'u ini. Andai malamnya, dalam gelap suasana, Sang Dae'i bertukar menjadi phosphorescence, hingga tiada orang lain di mata mad'u-mad'u gersang ini, selain Sang Dae'i.
Sang Dae'i lah yang ingin diketahui namanya,
Sang Dae'i lah yang ingin diketahui asalnya,
Sang Dae'i lah yang ingin diketahui no telefonnya,
dan Sang Dae'i lah yang ingin di add facebooknya.
Pada pertemuan seterusnya, Sang Dae'i sahaja lah yang menghafal setiap butiran tentang dirinya, dan terus-menerus menarik minat mad'u, hingga lahir bibit-bibit cinta dan sulaman ukhuwwah pada saat itu. Hingga tidak perlu lagi dikejar-kejarin, ia akan hinggap di bahu Sang Dae'i dan mengelilinginya pada setiap waktu dan ketika. Sang Dae'i akan ada pada setiap masa untuk mad'u-mad'u ini. Tanpa sebarang kata, simbiosis mutualism itu terbentuk. Tanpa perlu sebarang perancangan, mereka akan saling tolong menolong dan sentiasa ada semasa susah senang, umpama dihubungkan dengan telekomunikasi minda yang tidak mampu diterangkan mekanismanya.
Dengan adanya Sang Dae'i, mad'u tidak pernah rasa sunyi sekolej dengannya. Sang Dae'i lah penghibur, Sang Dae'i lah peneman, Sang Dae'i lah segala-gala. Bila serapat itu hubungan antara 2 jiwa itu, Sang Dae'i perlu mula melakukan islah jiwa perlahan-lahan mengikut muwasofat muslim. Satu demi satu hakikat islam dalam dirinya dibentuk, selagi ia masih lembut untuk dilenturkan. Dan di sinilah letaknya program-program umum untuk membantu.
Program mukhayyam umum untuk membuka mata mad'u kepada alam islami, program riadah umum untuk merapatkan ukhuwwah, program rehlah umum untuk membina perkenalan baru dengan ikhwah lain, program daurah yang akan menyebabkan akal dan hati mereka perlahan-lahan tersentap untuk melakukan sesuatu untuk islam, menangisi kanser-kanser yang meratah tubuh badan ummah.
"sedarlah kamu wahai sang dae'i, sang-sang jahil inginkan ajakan mu,
namun kamu mendekati golongan yang dae'i dan
menjauhi golongan yang hanya layak digelar mad'u"