19 June 2013

tazkirah skrg hanya utk orang baik

ada dua golongan hgpa patut bagi tazkirah(peringatan). pertama, kpd orang 'baik' sbg peringatan. kedua, kpd orang 'jahat' sbg penyuntik kesedaran. aku tgk skrg, ramai sahabat rajin post bab bab agama. nice ah. teruskan!

kita fokus hat golongan no dua ni. ikut pengalaman aku la kan sbg orang 'jahat', nampak(terbaca) post bab agama ni/atau orang pm aku, aku mcm..

1. ''pfttt karangan bapak bosan"
2. "lol, geli gila ayat ustaz fb sorg ni"
3. "hehh sikit sikit org jahat masuk neraka, kena azab. aku tau la woi, orang jahat masuk neraka, bt semak timeline aku ja"
4. "nak azankan aku letew, cermin diri sendiri dulu la"



nmpk dak tu? orang 'jahat' ni hati depa keras sikit. gangster sikit. igt senang ka nk lembutkan hati depa? lu bagi ayat bunga kt aku, aku kerat tiga lidah lu. hulamak. jadi, dlm penyampaian nasihat/tazkirah, kena la ada persefahaman.

utk ayat 1&2 di atas, penyampai bagi la ayat power sikit. ayat yg jarang didengar. analogi yang best best. straight to the point. ada part lawak, ada part makan dalam. takperlu la kut ayat berbunga bunga. hgpa pikiaq orang keras kepala nk dgr ka ayat bunga bunga ni?



utk ayat 3, ada dua sebab orang jadi 'baik'. pertama, sbb takut azab di akhirat. kedua, sbb tertarik dengan keindahan syurga. dah nama pun 'jahat' ,mesti perasaan takut kat azab tu dah takdak. jadi? mohon paham sendiri.

utk ayat 4, yang ni selalu jadi time nak bagi nasihat. salah penasihat jugak. stranger post benda silap/ buat benda maksiat depan kita, terus kita nasihat serbu tak pakai helmet. kenai pun idak. jgn la terlalu optimis, pikir dia akan terima nasihat kita. kenai kenai la dulu. belanja teh tarik secawan nasi lemak 3bungkus. then bagi nasihat. baru depa respect nasihat kita.

yang tu ja la aku nak tulis, malas nak tulis byk, konklusion pandai pandai la atoq sendiri. dan maalish(maaf) lama tak update blog, final dah dekat. sekian